Lärande Grundskola
Lärande Grundskola har samma uppdrag som alla andra skolor i Sverige, men vi har valt att utveckla vår skola för att ännu tryggare och mer framgångsrikt bidra till elevens personliga och kunskapsmässiga utveckling. Genom aktivt lärande och en pedagogisk modell baserad på helhetstänkande vill vi ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningarna att lyckas – under skoltiden och i framtiden. Resultatet? Mer trygghet, mindre stress, större glädje och mer kreativitet. På Lärande Grundskola skapar vi framgång. Tillsammans.
Världen är en helhet, skolan borde också vara det
I skolans värld har det varit normalt att dela upp kunskap i ämnen som splittras i tid och rum. Men alltför ofta leder det till stress, otrygghet och sämre fokus hos eleverna, och en ohållbar situation för lärarna. På Lärande Grundskola tänker vi tvärt om, och i allt vi gör utgår vi från ett helhetstänkande med eleven i fokus. Det här märks i alla delar av vårt koncept. Till exempel jobbar vi i lärarteam med minst två lärare per årskurs som innebär att lärarna kan ägna mer tid åt eleverna. Varje team har sin egen lärstudio som främjar fokus, lugn och minskar stressen. Vi ser till att skoltiden är kvalitetstid, där eleverna är i arbete utan onödiga håltimmar – det skapar trygghet. Vi arbetar till stor del ämnesintegrerat i uppdrag som utmanar, motiverar och ger eleverna bättre förståelse för sammanhang, för hur saker hänger ihop. Allt i en lärprocess där kontinuerlig feedback och aktivt sökande efter kunskap bidrar till en långsiktigt hållbar kunskapsutveckling för varje individ.
Våra hörnstenar
Vi skapar resultat genom helhetstänkande. I vårt helhetstänkande ser vi grundskolan som en sammanhängande lärprocess, från första till nionde klass. I vissa skolor integrerar vi även förskola för ännu mer kontinuitet och långsiktighet. Vi anpassar givetvis lärprocessen för varje ålder men konceptets hörnstenar utgör grunden.
- Meningsfullt lärande - För en nyfiken människa upphör aldrig lärandet. Vår idé är att inspirera elever till ett nyfiket och kreativt förhållningssätt i det ständiga sökandet efter kunskap.
- Närvarande lärare - Vi jobbar i lärarteam med minst två lärare per årskurs som innebär att lärarna får mer tid med och för eleverna.
- Inspirerande lärmiljö - Idag har miljön stor betydelse för att lärande sker. Miljön kan vara fysisk, social eller digital. Vi ser även omvärlden som en del av vår lärmiljö.
Världen är en helhet och vi tycker skolan också borde vara det. En skola för en ny tid helt enkelt.