Lärande Förskolor och Grundskolor firar ett framgångsrikt första år
Det är med stor glädje och stolthet som Lärande Förskolor och Grundskolor firar sitt första år av verksamhet. Lärandemodellerna för förskolan och grundskolan skapar en helhet från det lilla barnet till och med åk 9, utifrån hörnstenarna meningsfullt lärande, närvarande lärare och inspirerande lärmiljö. Här kan du läsa mer om resan fram till idag och vad som väntar framöver.
Inom Lärande utvecklas vi, tillsammans!
Lärande Förskola och Grundskola togs fram för att möta behovet av en förskola och skola för en ny tid. Allt vi gör utgår vi från ett helhetstänkande med eleven och barnet i fokus, men även våra medarbetare har vunnit på att gå över till nya arbetssätt. Diana Löfberg, Förskoleklass Lärande Grundskola Östra, tycker att det första året med ny verksamhet har landat fint:
– Vi upplever en tydligare struktur och helhet på skolan. Vi pratar mer i samma termer vilket gör att vi har enklare att bolla innehåll och arbetssätt med alla våra kollegor. Det gäller både inom vår enhet och mellan våra skolor. För oss som jobbar med förskoleklassen är det en stor fördel med ett arbetssätt där vi kontinuerligt får träffa kollegor som har samma uppdrag på våra andra skolor. Det ger oss bättre förutsättningar att fortsätta utvecklas, tillsammans!
Marina Malmqvist, VD för Lärande Förskolor och Grundskolor AB, lyfter också utvecklingsbenägenheten hos både skolledarna och medarbetarna som en framgångsfaktor i det arbete som gjorts på enheterna:
– Om man är utvecklingsinriktad person, som vill vara med och driva skolutveckling utifrån både individen och som en del i samhällsutvecklingen i stort så är det här rätt arbetsplats! Vi är också värdegrundsdrivna och jag skulle säga att människosynen förenar oss som jobbar här. Vi tror på och har tillit till våra barn, elever och medarbetare. Vi jobbar också gemensamt genom hela organisationen, med strukturer som gör att våra medarbetare träffas mellan enheterna minst en gång vad 6:e vecka. Det skapar förutsättningar för den gemensamma kultur som vi vill ska råda på våra förskolor och skolor och som är så viktig för att vi ska få möjlighet att utvecklas och fungera väl som team.
Lina Sabir Gül, Team 3 Lärande Grundskola Fresta, vittnar om hur det har hjälp henne att utvecklas i sin roll:
– Jag tycker att det nya pedagogiska konceptet bjuder in till ett mer kreativt arbetssätt. Som lärare blir jag inspirerad till att planera uppdraget så att eleverna lär på ett lustfyllt och roligt sätt. Det resulterar i att vi har mer motiverade och engagerade elever vilket är en jätteviktig del i lärandet. Forskning visar på att motiverade och engagerade elever lär mycket mer. Uppdragen gör också att eleverna får visa sina kunskaper på många olika sätt. Det resulterar i att alla elever, trots deras olika förutsättningar, känner att de lyckas. Det är fantastiskt kul att se hur stolta de blir efter varje uppdrag!
Nästa steg på resan
– Under vårt första år har elevers och medarbetares positiva reaktioner på vår nya Lärandemodell visat att vi tänkt rätt. Framåt får vi också möjlighet att följa upp och verkligen säkerställa att den leder till ökad trygghet och högre kvalitet för våra elever. Det är ett spännande och viktigt arbete, säger Marina.
Diana är också redo att ta nästa steg:
– Efter att ha fokuserat mycket på att greppa arbetssätten, för att kunna leda mina kollegor i dem finns det nu utrymme att få djupdyka i det värdeskapande, meningsfulla lärandet. här har vi kärnan - vi märker ju hur viktigt det är att ge eleverna kopplingen mellan det de lär sig och världen utanför skolan, för att de ska få en positiv och glad inställning till sitt lärande!
Dela nyhet