Så rustar vi eleverna för yrkeslivet tillsammans med bransch!
Sedan starten 1999 har Lärande skapat yrkesutbildningar som gör verklig skillnad för elever och samhället. Programutveckling har alltid varit djupt förankrad i samarbete med bransch – Ett synsätt som lever starkt än idag. Tillsammans rustar vi våra elever och matchar utbildningar utifrån arbetsmarknadens behov.
Vi pratade med Hanna Casell, programansvarig och Johan Emilas, kvalitets- och skolchef, på Lärande i Sverige AB, Realgymnasiet för att reflektera över hur utvecklingsarbetet har skapat möjligheter till att rusta eleverna för framtidens arbetsliv och bidrar till samhället utveckling.
På vilket sätt gör programutveckling skillnad?
- För oss handlar det om att “på riktigt är viktigt”, berättar Johan. Våra elever ska komma ut i jobb och vårt långvariga arbete har även bidragit till det lokala närings- och föreningslivet. Genom våra utbildningar stödjer vi aktuell verksamhet direkt på plats. Det känns värdefullt att få göra skillnad för både elever och samhället.
Hur rustar vi eleverna för en het arbetsmarknad och säkerställer att vi ligger steget före?
Hanna berättar om det branschråd som varit etablerat sedan länge.
– Här blickar vi framåt och lyssnar in branschen som arbetar strategiskt med frågorna och har omvärldsperspektiven, för att undvika att fastna i vår egen värld, säger hon.
Hon förklarar också att branschen förändras snabbt, och det kan vara en utmaning att hinna anpassa sig i samma takt.
- Det handlar om att hitta rätt balans mellan utveckling och genomtänkta, hållbara val baserade på dagens verklighet. Och ibland är det tvärtom, vi är lite för snabba, ler hon.
Hanna berättar vidare om hur Lärande tillsammans med branschen även utvecklar nya kurser för medarbetare, vilket stärker deras roller, höjer kvaliteten i verksamheten och gynnar elevernas lärande.
- En kurs som tagits fram, personlig utveckling och externa relationer, leds av våra mentorer och stärker eleverna inför deras APL-tid (Arbetsplatsförlagt lärande). Den ger dem rätt förutsättningar att lyckas under sin APL-tid, för att bli redo att ta plats i branschen.
Vad ger programutvecklingen samhället i stort?
- Det handlar om anställningsbarhet och att elever går ut i jobb, poängterar Johan igen. Gymnasieexamen är den största skyddsfaktorn mot social utsatthet och utanförskap.
Hanna poängterar också viktiga egenskaper som eleverna utvecklar och får med sig efter sin utbildning, som till exempel digitalitet och att vara kritiskt tänkande.
- Det hjälper både bransch och samhället i stort att eleverna inte alltid tror på det som hörs och att de även lär sig att förhålla sig till det, berättar hon.
Vad gör Lärande, Realgymnasiet unikt jämfört med andra skolor?
- Realgymnasiet täcker hela Sverige, säger Hanna. Från Luleå i norr till Malmö i söder, vilket ger stor kompetens bland våra yrkeslärare. Tillsammans kan vi nyttja vårt stora nätverk och den dela-kultur som vi har inom Lärande. Det är nog svårt att hitta någon annanstans, ler hon. Vi har också programansvariga som driver utvecklingsarbetet och säkerställer både kvalitet och anpassningar till branschens olika behov. Det är ju såklart enormt viktigt, säger hon.
Johan förtydligar även mentorerna och elevernas trygghet i skolan.
- Vi har heltidsmentorer på Realgymnasiet och det var vi först med i skolans värld, berättar han. Vårt systematiska kvalitetsarbete visar också över tid, att våra elever är trygga generellt sett. Det är en faktor som säger att vi är på rätt väg. Det handlar till stor del om att eleverna läser sitt intresse och att lärarna arbetar parallellt med dem, vilket skiljer sig från den mer traditionella undervisningen. Det skapar en mer familjär kultur, förklarar han.
Lärande fyller 25 år i år, vad betyder det?
-Vi har gjort väldigt mycket under de åren och resan är fantastisk och så häftig att få vara om, säger Hanna.
- Jag håller med, säger Johan och ler. Vi är en ganska ung 25-åring med extra energi och “klipp” i stegen. Vi vill bli lite bättre varje dag, och det tycker jag vi blir. Många fler delar har blivit sammanlänkade med både bransch och verksamhet på ett positivt sätt och vi är stolta över resan, avslutar han.
Läs gärna mer i vår kvalitetsrapport
Film - Bransch och elev berättar om hotell- och turismprogrammet, @strawberry
Reportage - Mentorer stärker elevers sociala kompetens inför arbetslivet.
Dela nyhet